Nieuws - 2009
Advies- en ingenieursbureau Oranjewoud: `Zie een begraafplaats als een winkel`
Geplaatst: 2 december 2009
Heerenveen, 2 december 2009 - Beheerders van begraafplaatsen moeten hun dodenakkers meer als professioneel bedrijf gaan benaderen. Dit was één van de conclusies van de themamiddag begraafplaatsen die 12 november werd gehouden op begraafplaats en crematorium De Nieuwe Ooster in Amsterdam. Enkele tientallen beheerders uit heel Nederland spraken over de toekomst en de kracht van onze begraafplaatsen.
Moeite om de exploitatie rond te krijgen, groeiend ruimtegebrek; voor veel begraafplaatsbeheerders in Nederland is het de realiteit. Tegelijkertijd neemt de druk op onze begraafplaatsen toe. Mede door de vergrijzing stijgt het sterftecijfer de komende jaren. Ook de multiculturele samenleving stelt nieuwe eisen aan de inrichting en het ruimtegebruik van de laatste rustplek.
Unieke kwaliteiten benutten
Eén van de sprekers was Marie-Louise Meuris, directeur van
De Nieuwe Ooster. Onlangs werd dit `gedenkpark` uitgeroepen tot de groenste begraafplaats van Nederland. " Ligging, inrichting of ontwerp; elke locatie heeft unieke kwaliteiten. Als beheerder moet je die versterken en uitbouwen. Maar bedenk wel bij alles wat je doet dat het altijd om de nabestaanden draait."
De bedrijfsvoering kan vaak efficiënter. Meuris: "Veel begraafplaatsen hebben achterstanden in de administratie, graven worden niet geruimd en rekeningen niet verstuurd. Om een begraafplaats exploitabel te krijgen is het goed om de administratie door te lichten. Begin bijvoorbeeld met de opbouw van een adressenbestand. Dit kost tijd, maar levert uiteindelijk ook ruimte en inkomsten op."
Communiceer
Daarnaast gaf Meuris diverse tips om de politiek meer bewust te maken van het belang van begraafplaatsen. "Door aan te haken bij actuele onderwerpen zoals duurzaamheid, kun je aanvullende financieringen krijgen. Daarnaast is communicatie belangrijk. Organiseer passende activiteiten, publiceer over je begraafplaats; zorg dat je begraafplaats onder de aandacht blijft." Of zoals oud-wethouder Peter Sertons de beheerders meegaf: "Zie een begraafplaats als een winkel. Je verhuurt ruimte, levert hoogwaardige dienstverlening en je hebt klanten. Dit vraagt om ondernemerschap in een politiek spanningsveld."
Over de themamiddag
De themadag Begraafplaatsen werd georganiseerd door Advies- en ingenieursbureau Oranjewoud en bouwconcern Ballast Nedam. Van locatieonderzoek tot realisatie, van beheeradvies tot engineering; Oranjewoud is betrokken geweest bij de ontwikkeling van 65 begraafplaatsen in heel Nederland. Ballast Nedam richt zich op de realisatie en exploitatie van begraafplaatsen. Daarnaast levert het bedrijf betonnen grafkelders.
terug naar overzicht